sunnuntai 23. helmikuuta 2020

Aina vaan sataa!

Tammikuussa oli kaksi juoksutreeniä sisällä. Helmikuussa suurin osa on ollut sisällä. Tästä saamme kiittää luontoäitiä, joka on suonut vesisadetta joka päivälle.

Alkuun en v√§litt√§nyt sateesta ja m√§r√§st√§. Kyll√§h√§n tammikuussakin satoi ja jo pihalla oli sukat m√§rk√§n√§, ennenkuin oli edes p√§√§ssyt aloittamaan lenkki√§. 
Helmikuussa sateet on vaan jatkuneet ja oma mieliala synkkenee samassa suhteessa taivaan kanssa. Joudun v√§lill√§ v√§kisin riipim√§√§n itseni lenkille. Onneksi Jussi huolehtii v√§lill√§ siit√§ ett√§ riipii mut mukaan. 
Juoksumatto on ihan kiva keksint√∂ silloin t√§ll√∂in k√§ytett√§v√§ksi, liika on kuitenkin liikaa. Sis√§rata jossa juosta sateella on huomattavasti parempi vaihtoehto kuin matto, mutta ankeaa ja tyls√§√§ sekin. Juoksen mieluiten ulkona, mutta en sateella. En en√§√§. 
Toivotaan ett√§ sateet loppuvat pian ja alamme saada ihania aurinkoisia p√§ivi√§. 

T√§n√§√§n sunnuntaina oli ihana aurinkoinen ilma, kun olin Sirun kanssa lenkill√§. Kivasti aurinko jo l√§mmittikin. 
K√§vimme my√∂s kirppiksell√§ ja Esport Arenalla kannustamassa Endurance 24 juoksijat maaliin 24h urakastaan. Iltap√§iv√§ll√§ viel√§ poika tuli kyl√§√§n ja s√∂imme yhdess√§. 
Koko p√§iv√§n oli kiva ja kuiva keli. Illalla vasta, jo pime√§n tultua ehdin itse lenkille ja kuinka ollakkaan alkoi sade. Kirosin mieless√§ni, mutta satoikin vain muutaman pisaran ja pilvet v√§istyiv√§t. Ihana t√§htitaivas tuli esille ja toi hyv√§n mielen mukanaan. 

N√§m√§ sateiset ja harmaat p√§iv√§t vaikuttavat ainakin minulla mielialaan niin ett√§ kroppakin tuntuu raskaalta ja lihaksia pakottaa. V√§lill√§ mietin ett√§ olenko sairastumassa tai jotain, mutta terveen√§ olen pysynyt ja saanut treenitkin tehty√§. 
Motivaatio on välillä todella hukassa, onneksi Jussin kanssa motivoimme toinen toistamme lähtemään lenkille ja liikkeelle. Tottakai motivaatioon positiivisesti vaikuttaa myös valmentajan tekemä harjoitusohjelma.
Miten sinä motivoit itsesi liikkeelle ja lenkille tai pysyt positiivisena tällaisilla "talvi"säillä? Otan vinkkejä vastaan.

Tällä viikolla on tehty koordinaatioita ylämäkeen ja mäkivetoja. Pimeässä ja osan ajasta myös satoi vettä. Treenin jälkeen oli hyvä olo ja hyvä mieli, kun jaksoi kuitenkin lähteä.



Vauhtikestävyystreenin tein matolla juosten ja matollahan se tietysti on helpoin tehdä, kun olosuhteet ovat tasaiset. Ulkona kova sade ja kova tuuli.




Pitk√§ lenkki suoritettiin taas Esport Arenalla. Mulla lenkin pituus oli 1h 30min ja Jussilla 1h 45 min. Ulkona tuulee kovaa ja sataa viel√§ kovempaa. Juoksu kulki sis√§radalla kuitenkin kivasti ja kumpikin olisi jaksanut jatkaa viel√§ pidemm√§llekin. Jussi kuitenkin totesi "Hyv√§ lopettaa siihen, kun tuntuu viel√§ hyv√§lt√§ ja j√§√§ hyv√§ olo". Siin√§ h√§n oli kyll√§ aivan oikeassa. 




Viikon viimeinen harjoitus oli kevyt lenkki 30 min + lihaskuntotreeniä. Teinkin todella kevyen lenkin. Kilsoja tuli vain 3,9. Lenkin jälkeen lihaskuntoreeniä ja vähän venyttelyä. Jussi vielä hieroi toisen jalan etureittä, kun tuntuu kipua jonkin verran.


Ilokseni huomasin että helmikuulle on tullut juoksukilsoja enemmin kuin tammikuulle, vaikka helmikuu ei ole vielä edes lopussa. Huonot säät ja välillä aika huono fiilis ei ole kuitenkaan näköjään vaikuttaneet treenaamiseen. Olen tyytyväinen.

Alkavalle viikolle luvataan lumisateita t√§nne etel√§√§nkin. En kaipaa en√§√§ mit√§√§n paksuja kinoksia, mutta v√§h√§n lunta ja pikku pakkanen olisi kivaa vaihtelua m√§rkyyteen. Katsotaan kuinka k√§y. 

sunnuntai 16. helmikuuta 2020

Lihaskuntoreeniä vai ei?

On ollut todella sateinen viikko ja pikkuhiljaa alkaa kyllästyttämään jokapäiväinen sade. Vaikuttaa treenaamismotivaatioonkin, kun aina sataa ja on harmaata. Päivät ovat kivasti jo pidentyneet etenkin illasta, mutta se ei paljon lohduta jos aina vaan sataa.

Viikon treenit oli tarkoitus aloittaa tunnin pk lenkillä ja siihen vielä mäkivetoja päälle. Tein treenin työpäivän aikana, kun olin vauvan kanssa kärryttelemässä. Kävellen vaunuja työntäen ja sopivissa mäissä kiihdytin juoksuun. Ihan en saanut sykettä nousemaan tarpeeksi korkealle mäkivedoissa ja ne jäivät vähän lyhyiksikin. Vaunujen kanssa haastavaa. Tehty kuitenkin.

Tiistaina oli ohjelmassa j√§√§kiekkoa. Ei toki itse pelattu, mutta k√§ytiin kannustamassa Jokerit voittoon Traktor Tseljabinskista. 



Sateisen sään takia viikon vauhtileikittely tehtiin juoksumatolla ja tällä kertaa oli vuorossa 5x1km treeni. Kilsan vedot oli tarkoitus tehdä niin että kaksi viimeistä vetoa menee maksimikestävyyden puolella. Hyvin sain treenin näin tehtyäkin. Alkuun ja loppuun toki n. 15 min lämmittelyt. Tähän treeniin sisältyi myös 5x 60m rennot rullaukset ja juoksumatolla noi on melko haastavat suorittaa. Hyvä treeni kuitenkin ja juoksu kulki ihan kivasti.




Perjantaina kävin ystävänpäivän kunniaksi työkavereiden kanssa vesijuoksemassa. Puolituntia vesijuoksua oli ihan sopiva treeni mulle. Yritin parhaani mukaan juosta mahdollisimman hyvässä ja rennossa asennossa. Huomasin että liian etukumara asento kävi selän päälle ja hartiat eivät pysyneet rentoina. Mahdollisimman normaali juoksuasento, kroppa suorana oli toimivampi, mutta eteneminen huomattavasti hitaampaa. Mummotkin paineli ohi. Pari päivää tästä treenistä huomasin aamulla että selkä oli normaalia kipeämpi, oisko ollut syynä erilainen treeni kuin yleensä. Meinaan siitä huolimatta mennä uudelleenkin.


Viikon pitk√§ lenkki tuli tehty√§ Esport Arenalla sis√§radalla, koska yll√§tys yll√§tys, ulkona satoi vett√§. Juoksu sis√§ll√§ kulki aika helposti, vaikka tykk√§√§n enemmin juosta ulkona. Sis√§ll√§ tuntuu ett√§ happea ei ole tarpeeksi. Vai onko tuolla paikassa vain huono ilma? Yhteens√§ kierroksia tuli 31, eli reilut 12 km. Hyvin sain pidetty√§ vauhdin kurissa ja sit√§ my√∂t√§ sykkeet pysyiv√§t hallinnassa, eik√§ ne nousseet liian korkeiksi. Mulla on se ongelma ett√§ juoksen huomaamattani liian kovaa ja silloin sykkeetkin nousevat liian korkeiksi. Nyth√§n oli kyseess√§ kuitenkin pk lenkki ja sykkeet pidett√§v√§ pk tasoilla. Jussi juoksi my√∂s saman treenin  ja h√§nell√§ tekeminen oli helppoa. Jussi oli tyytyv√§inen juoksuunsa ja kilsoja tuli reilut 14.





T√§n√§√§n sunnuntaina olisi treeniohjelmassa ollut viel√§ oman jaksamisen mukaan 10km + lihaskuntotreeni√§ p√§√§lle. Kroppa kuitenkin tuntui silt√§ ett√§ nyt ei ole viisasta l√§hte√§ juoksemaan ja ulkona....SATAA. L√§hdimme siis salille. Jussi juoksi matolla, tarkoituksena tehd√§ 10 km pk treeni. Min√§ vain tein matolla alkul√§mmittelyn ja siirryin salitreeniin. Salitreeni tuntui kivalle ja sopikin hyvin t√§m√§n p√§iv√§n fiilikseen. Jussi juoksi 6 km ja kunnon venyttelyt p√§√§lle. P√§iv√§n huonot ruokailut tekiv√§t sen ett√§ polttoainetta juoksuun ei vain ollut. Salitreeni tuntui niin mukavalle, ett√§ taidan yritt√§√§ k√§yd√§ jatkossa viikottain salilla. 





Venla laittaa meille viikottain treeniohjelmaan lihaskuntotreeni√§, mutta kuten olen ennenkin maininnut niin aika huonosti tulee tehty√§. Saimme joululahjaksi kirjan "Matkalla Maratonille" ja nyt olen lueskellut kirjaa ja erityisesti sit√§, miksi pelkk√§ juoksu ei riit√§ lihaskuntotreeniksi. Kirjassa on hyvin selke√§sti kerrottu treenaamisesta ja selitetty asioita niin ett√§ tavallinenkin ihminen ymm√§rt√§√§. T√§st√§ viisastuneena olen nyt p√§√§tt√§nyt oikeasti aloittaa lihaskuntotreenit kunnolla ja k√§yd√§ salilla sek√§ tehd√§ harjoituksia kotona. Kirjassa on my√∂s hyvi√§ ohjeita ja vinkkej√§ kuvineen lihaskuntotreeniin sek√§ venyttelyyn. Selke√§n ja helposti luettavan kirjasta tekee se, ett√§ teksti on selke√§√§ ja kuvitus tukee hyvin teksti√§. Toki kirja sis√§lt√§√§ paljon muutakin tietoa kuin vain lihashuoltoa. Sielt√§ l√∂ytyy sis√§lt√∂√§ koskien mm. ravintoa, rasitusvammoja ja niiden ehk√§isy√§, varusteita ja mik√§ tietysti monelle on hy√∂dyllist√§, niin harjoitusohjelmia. 



Yhden illan vietimme sohvalla katsellen mahdollisia majoituspaikkoja Hawaijilla, lentojen aikoja ja hintoja. Pikkuhiljaa näitäkin voi jo alkaa miettiä. Matka Hawaijille lähestyy päivä päivältä.

Satoi tai ei, niin Sirun kanssa käydään lenkillä joka päivä useasti ja löytyihän tästäkin viikosta yksi aamupäivä, eli lauantai, jolloin ei satanut.

maanantai 10. helmikuuta 2020

Kuulumisia treenaamisesta ja vähän muustakin

Edellisess√§ blogikirjoituksessani kerroin valmentajan kanssa treenaamisesta ja palaan siihen viel√§ v√§h√§n t√§ss√§kin postauksessa. 

Valmentajan oppien myötä olen saanut myös uutta sisältöä treeneihin. Tavalliseen, joskus tylsäänkin pitkikseen saa sisältöä, kun tekee vähän mäkitreeniä sopivassa ylämäessä tai pieniä spurtteja silloin tällöin.
Onhan toki vaihtelua sekin ett√§ kaikki treenit viikossa eiv√§t ole samaa, samalla tempolla juoksua, vaan erilaisia vauhtileikittelyj√§ ja  eri sykealueilla treenaamista. 


Tasapaino -ja kehonhallintareeniä

Odotan jo innolla kevään ja kesän juoksutapahtumia. Innostuin kokeilemaan maanantaina miten se kymppi tähän aikaan vuodesta kulkisi. Treeniohjelmassa oli kyllä kevyt pk lenkki, mutta kun kulki hyvin niin annoin mennä. Kymppi meni aikaan 1.04, joka on paras aikani ikinä. Tässä oli vielä vähän kävelyä ja muutamat liikennevalot. Tuosta sen näkee mitä kunnolla suunniteltu treenaaminen saa aikaan. Olin tyytyväinen. Valmentaja ei tuominnut kokeiluani, totesi vain että välillä voi antaa mennä, kunhan ei liian usein toistu.

Yll√§tin my√∂s itseni katselemasta viimekes√§n tapahtumista valokuvia ja oli niin iloisia juoksijoita niiss√§ ja tuttuja naamojakin, joten tuli jo ik√§v√§ kes√§√§ ja sit√§ mahtavaa fiilist√§ joka tapahtumissa on. 

Lihaskuntoreenit ja etenkin venyttelyt sek√§ rullailu jatkuvat, kuten jo yhdess√§ aiemmassa kirjoituksessani lupasin. Tosin lihaskuntotreeni√§ pit√§isi tehd√§ enemmin. Salikortti on meill√§ molemmilla, mutta siell√§ tulee k√§yty√§ l√§hinn√§ vain juoksemassa matolla, silloin kun on huono s√§√§. Viime viikolla k√§vimmekin kertaalleen salilla. Onneksi ilmat on kuitenkin olleet niin hyv√§t ett√§ koko talvena on tarvinnut k√§yd√§ vain kaksi kertaa matolla juoksemassa. 






J√§rjestelin meille kotiin kaikki jumppav√§lineetkin niin ett√§ niit√§ on helppo ottaa ja k√§ytt√§√§. Siltikin niit√§ tulee k√§ytetty√§ liian v√§h√§n.  Min√§ k√§yt√§n niit√§ Jussia enemmin, mutta molemmilla on t√§ss√§ viel√§ t√∂it√§. Juoksija lehdess√§ oli hyv√§t ohjeet Juoksijan Pilates -treeniin, joissa k√§vimme syksyll√§ ihan paikan p√§√§ll√§kin. N√§it√§ harjoitteita olisi tarkoitus nyt jatkaa taas kotonakin.



                                          

                       
 
Loppuviikosta kävimme pitkästä aikaa yhdessä tekemässä pitkän lenkin. Harvemmin tulee nykyään yhdessä käytyä lenkillä, mikä on tietysti vähän harmi. Nyt kuitenkin kävimme ja oli kyllä mukavaa. Ilma suosi ja juoksukin kulki ihan kivasti. Yhteiset lenkit usein jää, koska kumpikin haluaa juosta omaa vauhtiaan ja yleensä aina Jussi pääsee töistä siten, että ehtii lenkille minun ollessa vielä töissä.




Lenkin päätteeksi vielä palautusjuomaa.
Eihän elämä pelkkää lenkkeilyä ja treenaamista saa olla, joten lauantai-iltana olimme ystävien kanssa juhlistamassa uutta 20-lukua. Oli kivat juhlat ja ihanaa nähdä hyviä ystäviä joita muuten melko harvoin tulee nähtyä. Sovittiin kesälle naisten kesken mökkireissunkin, kun prätkäreissut joita ennen tehtiin naisten kesken ei enää onnistu. Hyvät ystävät ovat kyllä kultaakin kalliimpia.




Juhlissa elävää musiikkia esitti Los Jorgos ja kuinka ollakaan juoksijoitahan tästäkin kokoonpanosta löytyi.

Näillä eväillä taas jatkamme treenaamista kohti Honolulua, joka päivä päivältä lähestyy. Kohta voimme alkaa jo katselemaan ja vertailemaan eri majoitusvaihtoehtoja, vaikka onhan sitä jo vähän tehtykin.


Kertaukseksi niille, jotka ovat vasta tulleet mukaan, niin suunta on tuonne 12.12.21.






lauantai 1. helmikuuta 2020

Ei se määrä, vaan laatu.

Tammikuun juoksukilsat 103 km. Ollaan tyytyv√§isi√§ ja onnellisia edistyksest√§. Vuosi sitten kilsat oli noin 40. 

Valmentajan mukaan ottaminen treenaamiseen oli oikea p√§√§t√∂s. Olisin saanut blogiyhteisty√∂n√§ ilmaisenkin valmennuksen, mutta koimme paremmaksi henkil√∂kohtaisen valmennuksen. Ilmainen valmennus olisi ollut nettivalmennus ja siten treeneist√§ luistaminen helppoa. Itsemme tuntien p√§√§timme ottaa henkil√∂kohtaisen valmennuksen, jolloin treenist√§ luistaminen ei ole niin helppoa. Itsell√§ on ajatus siit√§, ett√§ ett√§ kun toinen n√§kee  vaivaa sen eteen, ett√§ tekee just meille sopivan treeniohjelman, niin sit√§ pit√§√§ kunnioittaa. 

Kilsojen ker√§√§minen ei ole meille se p√§√§asia juoksussa, vaikka iloitsemmekin tammikuun saavutuksesta. T√§ss√§ juoksuhommassa ja treenamisessa maratonille, olemme sit√§ mielt√§, ett√§ ei se kilsojen m√§√§r√§, vaan laatu. Viel√§ en voi sanoa ett√§ laatu olisi aina hyv√§√§ ja moitteetonta, mutta siihen pyrit√§√§n. Valmennus meill√§ ainakin on hyv√§√§ ja treeniohjelmat monipuolisia. Henkil√∂kohtainen  valmennus toteutuu siten, ett√§ teemme yhteisi√§ treenej√§ Venlan kanssa t√§ll√∂in, ja kaikki treenit joita teemme yksin ja yhdess√§, kirjataan yl√∂s niin, ett√§ valmentaja Venla voi seurata kehittymist√§ ja treenien sujumista.

Venlan kanssa yhdess√§ k√§vimme l√§pi ennen valmennuksen aloittamista, mit√§ me valmennukselta haluamme ja meid√§n tavoitteet. No, tottakai muistutimme siit√§, ett√§ olemme vain harrastajia ja jo kohta 50v ja se pit√§√§ ottaa huomioon. Emme ole en√§√§ mit√§√§n nuorukaisia. T√§m√§ valmennus/valmennettava suhde on kaikille osapuolille v√§h√§n niinkuin harrastusta ja siksi mielek√§st√§ kaikille. Hyvin on valmentaja huomioinut meid√§n toiveet valmennuksen suhteen, mutta on my√∂s sopivasti vaativa. 

Kev√§√§ll√§ kun alkaa taas juoksutapahtumat, niin n√§emme mit√§ edistyst√§ henkil√∂kohtainen valmennus on tuonut mukanaan. T√§ll√§ hetkell√§ ainakin huomaa sen ett√§ kurinalaisuutta treenaamiseen on tullut rutkasti. 

Kuvia yhteisistä treeneistä.

                 

                


                         





Viime postauksessa lupasin että alan tekemään venyttelyjä ja lihaskuntotreeniä säännöllisesti. Etenkin venyttelyä. Olen nyt venytellyt joka päivä edes vähän, ja heti huomaan muutoksen jatkuvasti kipeässä selässäni. Selkä on edelleen aamuisin vähän kipeä ja jäykkä, mutta huomattavasti parempi. Parin viikon kuluttua on taas hierojalla käynti, se varmasti taas edesauttaa selän kuntoutumista.
Lihaskuntoa en ole tehnyt niin ahkerasti, mutta kuitenkin v√§h√§n. 

Jalkajumppaa valmentajan ohjeiden mukaan.

Aamuvenyttelyt


Lihaskuntoa

Helmikuun treenit on nyt aloitettu pitkällä lenkillä ja kilsoja kasassa 13.42. Jussilla helmikuun kilsat tasan kymppi. Saapas nähdä tuleeko tälle kuukaudelle enemmin kilsoja kuin tammikuulle, vaikka emmehän me kilsoja keräile.





Aina vaan sataa!

Tammikuussa oli kaksi juoksutreeniä sisällä. Helmikuussa suurin osa on ollut sisällä. Tästä saamme kiittää luontoäitiä, joka on suonut vesis...